Es gibt unterschiedliche Sichtweisen. Wir forschen gemeinsam.

Kolleg

Kooperatives Promotionskolleg Pro|Mat|Nat – Veröffentlichungen

Publikationsliste / List of Publications

  • Harr, N., Eichler, A., & Renkl, A. (2014). Integrated Learning: Ways of fostering the applicability of teachers' pedagogical and psychological knowledge. Manuscript submitted for publication.
  • Harr, N., Eichler, A., & Renkl, A. (2013). When pedagogical/psychological knowledge should be used: The relationship of general pedagogical/psychological knowledge and pedagogical content knowledge. Manuscript submitted for publication.
  • Kaendler, C., Wiedmann, M., Rummel, N., & Spada, H. (2014). Teacher Competencies for the Implementation of Collaborative Learning in the Classroom: A Framework and Research Review. Manuscript submitted for publication.
  • Kaendler, C., Wiedmann, M., Rummel, N., Leuders, T., & Spada, H. (2013). Transferring CSCL findings to face-to-face teacher practice. In N. Rummel, M. Kapur, M. Nathan, & S. Puntambekar (Eds.), To See the World and a Grain of Sand: Learning across Levels of Space, Time, and Scale: CSCL 2013 Conference Proceedings Volume 2 - Short Papers, Panels, Posters, Demos & Community Events (pp. 279-280). Madison, WI: International Society of the Learning Sciences.
  • Kramer, T. & Stahl, E. (2013). An illustration of conjoint analysis in educational research with measuring epistemological judgments. In: Kosov, W. & Huneke, H.-W. (Eds.), Actual problems of modern university education (S. 182-189). Almaty, Kasakhstan: Ulagat.
  • Ohst, A., Glogger, G., Nückles, M., & Renkl, A. (2013). Preparing teachers with incorrect prior pedagogical knowledge in pieces for learning. Manuscript submitted for publication.
  • Philipp, K., & Leuders, T. (2013). Diagnostische Kompetenzen von Mathematiklehrkräften - Worauf greifen Lehrerinnen und Lehrer bei der Diagnose zurück? In G. Greefrath, F. Käpnick, & M. Stein (Hrsg.). Beiträge zum Mathematikunterricht: Vorträge auf der 47. Tagung für Didaktik der Mathematik vom 04.03.2013 bis 08.03.2013 in Münster (S. 740-742). Münster, Germany: WTM Verlag.
  • Philipp, K., & Leuders, T. (2013). Diagnostic Competences of mathematics teachers - what kind of knowledge do teachers use? In A. M. Lindmeier & A. Heinze (Eds.), Proceedings of the 37th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. Kiel, Germany: PME. Manuscript accepted for publication.
  • Schulze Heuling, L., Mikelskis-Seifert, S. & Nückles, M. (2014). Empirical study on interdependencies between physics teacher's notions about science and methods of instruction. In Awakening Dialogues - Advancing Science Education Research Practices and Policies, Proceedings of the NARST 2014 Conference, in preparation.
  • Schulze Heuling, L., Mikelskis-Seifert, S. & Nückles, M. (2014). Taxonomy about Physics Teachers Notions about Science and Methods of Instruction. In The Power of Education Research for Innovation in Practice and Policy, Online Proceedings of the AERA 2014 Conference.
  • Schulze Heuling, L., Mikelskis-Seifert, S. & Nückles, M. (2014). Entwicklung einer Taxonomie von Wissenschaftsverständnissen Physiklehrender und eines diesbezüglichen Erhebungsinstruments. Manuscript submitted for publication.
  • Schulze Heuling, L., Mikelskis-Seifert, S. & Nückles, M. (2014). Explorative Studies on Physics Teachers' Notions about Science and their Interdependency with Methods of Instruction. In E-Book Proceedings of the ESERA 2013 Conference.
  • Schulze Heuling, L., Nückles, M., & Mikelskis-Seifert, S. (2014). Wissenschaftsverständnis und Unterrichtsmethoden Physiklehrender. Entwicklung eines Erhebungsinstruments. In S Bernholt (Hrsg.), Naturwissenschaftliche Bildung zwischen Science- und Fachunterricht: Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung 2013 in München. Kiel, Germany: IPN. In press.
  • Schulze Heuling, L., Sengebusch, A. & Reinholz, H. (2014). Hochschuldidaktische Perspektiven auf ein Lehrerseminar zum Thema ‚Physik im Kraftraum'. PhyDidB, Beiträge zur Frühjahrstagung der Deutschen Physikalischen Gesellschaft (DPG) 2014, in preparation.
  • Schulze Heuling, L., Nückles, M., & Mikelskis-Seifert, S. (2013). Wissenschaftsverständnis und Lehr-Lernmethoden - Eine explorative Studie anhand der Physik. In S. Bernholt (Hrsg.), Inquiry-based Learning - Forschendes Lernen: Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung in Hannover 2012 (S. 404 - 406). Kiel: IPN.
  • Schulze Heuling, L., & Reuther, G. (2013). Phänomene im leeren Raum - Schauexperimente im Rahmen experimenteller Wissensproduktion. In S. Bernholt (Hrsg.), Inquiry-based Learning - Forschendes Lernen: Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung in Hannover 2012 (S. 59 - 61). Kiel: IPN.
  • Schüssele, B., Stahl, E., & Mikelskis-Seifert, S. (2014). Learning by Design: Interventionsstudie zur Veränderung des Wissenschaftsverständnisses durch Medienproduktion. In S. Bernholt (Hrsg.), Naturwissenschaftliche Bildung zwischen Science- und Fachunterricht: Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung in München 2013. Kiel: IPN. Manuscript submitted for publication.
  • Schüssele, B., Stahl, E., & Mikelskis-Seifert, S. (2013). Veränderung des Wissenschaftsverständnisses von Lehramtsstudierenden im Rahmen eines "Learning by Design"-Ansatzes. In S. Bernholt (Hrsg.), Inquiry-based Learning - Forschendes Lernen: Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung in Hannover 2012 (S. 671 - 673). Kiel: IPN.
  • Streiling, S., Rieß, W., & Hörsch, C. (2013). Promoting systems thinking in biology class - effectiveness of teacher training. In Kazakh National Pedagogical University Abai (Ed.), Actual problems of modern university education. Almaty, Kasakhstan: Ulagat. Manuscript accepted for publication.
  • Teller, J., Barzel, B., & Leuders, T. (2013). Förderung Diagnostischer Kompetenzen von Lehrerinnen und Lehrern im Bereich Funktionales Denken: Eine Interventionsstudie. In G. Greefrath, F. Käpnick, & M. Stein (Hrsg.) Beiträge zum Mathematikunterricht, Band 2 (S. 1002-1005). Münster: WTM Verlag für wissenschaftliche Texte und Medien.
  • Teller, J., Barzel, B., & Leuders, T. (2013). Teachers' professional development regarding the diagnosis of functions and graphs. In A. M. Lindmeier & A. Heinze (Eds.) Proceedings of the 37th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 5 (p.271). Kiel, Germany: PME.

Konferenzen / Conferences (Symposia, Talks, Posters, and Roundtables)

  • Gast, A., Herppich, S., Wittwer, J., & Nückles, M. (2013, August). How do pre-service teachers perceive diagnostically relevant interactions in a teaching dialogue? Paper session presented at the 15th biennial conference of the European Association of Research on Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany.
  • Gast, A., Herppich, S., Wittwer, J., & Nückles M. (2013, März). Wie können angehende Lehrkräfte erkennen was Lernende verstehen? Wahrnehmung von diagnostisch relevanten Interaktionsstrategien im Lehrer-Schüler-Dialog. Forschungsreferat auf der 1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Kiel, Deutschland.
  • Harr, N., Eichler, A., & Renkl, A. (2013, August). The relationship of pedagogical knowledge and pedagogical content knowledge in teacher education. Paper session presented at the 15th biennial conference of the European Association of Research on Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany.
  • Harr, N., Eichler, A., & Renkl, A. (2013, März). Das Verhältnis von allgemeinem pädagogischen Wissen und fachbezogenem pädagogischen Wissen in der Lehrerausbildung. Vortrag bei der 1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Kiel, Deutschland.
  • Kaendler, C., Wiedmann, M., Spada, H., Leuders, T., & Rummel, N. (2013, August). Collaborative learning in the mathematics classroom: a theoretical model to guide teacher practice. Paper session presented at the 15th biennial conference of the European Association of Research on Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany.
  • Kaendler, C., Wiedmann, M., Spada, H., Leuders, T., & Rummel, N. (2013, February). Collaborative problem solving in mathematics: What do teachers know about the quality of collaboration and how can their knowledge be further improved? Paper session presented at the nwu-winterschool, Essen, Germany.
  • Kaendler, C., & Wiedmann, M. (2012, September). Modellierung und Förderung der Lehr-Kompetenz, kooperatives Lernen im Mathematikunterricht einzusetzen. Poster präsentiert auf dem 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Bielefeld, Deutschland.
  • Kramer, T., Stahl, E., Rieß, W., & Rosenkränzer, F. (2013, September). Die Förderung systemischer Kompetenz: Interaktion zwischen epistemischen Überzeugungen, systemischen Denken und PCK. Vortrag auf der Tagung der Fachsektion für Didaktik der Biologie (FDdB), Kassel, Deutschland.
  • Kramer, T., & Stahl, E. (2012, August). Using Conjoint Analysis in educational research: Ideas for measuring epistemic judgments of German secondary school biology and primary school science teachers. Paper session presented at ERMEC (Educational Research Methodology in a European Context), Tallinn, Haapsalu, Estonia.
  • Kramer, T., & Stahl, E. (2013, August). Differences in understanding of science and epistemic judgments of German primary and secondary school teachers. Poster session presented at the JURE pre-conference of the 15th biennial conference of the European Association of Research on Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany.
  • Kramer, T. (2013, März). Das Wissenschaftsverständnis und die epistemologischen Überzeugungen von Biologie- und Sachunterrichtslehrenden verschiedener Schultypen im Vergleich. Vortrag auf der 1. Nachwuchstagung der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (GEBF), Kiel, Deutschland.
  • Kramer, T., & Stahl, E. (2013, März). Das Wissenschaftsverständnis von Sachunterrichts- und Biologielehrenden verschiedener Schultypen im Vergleich. Posterpräsentation bei der Tagung der Gesellschaft für Didaktik des Sachunterrichts (GDSU), Solothurn, Schweiz.
  • Kramer, T., Stahl, E., & Rieß, W. (2012, September). The relationship between epistemic beliefs and systemic thinking in biology: Differences in epistemic judgments of German primary and secondary school teachers. Paper session presented at the EARLI SIG 16 "Metacognition", Milan, Italy.
  • Nürnberger, M., Nerb, J., Schmitz, F., & Sütterlin, S. (2013, August). Math is for boys: Are implicit math-language gender stereotypes predictive for teachers' school career recommendations? Poster session presented at the 15th biennial conference of the European Association of Research on Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany.
  • Nürnberger, M., Nerb, J., Schmitz, F., & Sütterlin, S. (2013, März). Weil sie ein Mädchen ist: Sind implizite Genderstereotype im Bereich Mathematik und Sprachen prädiktiv für Schulempfehlungen von Lehrkräften? Vortrag bei der Nachwuchstagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Kiel, Deutschland.
  • Nürnberger, M., Nerb, J., Schmitz, F., & Sütterlin, S. (2013, March). Math is for boys: Are implicit math-language gender stereotypes predictive for teachers' school career recommendations? Poster session presented at the Tagung experimentell arbeitender PsychologInnen (TeaP), Vienna, Austria.
  • Ohst, A., Glogger, I., Nückles, M., & Renkl, A. (2013, August). An approach to overcome the barrier of teachers' prior pedagogical knowledge in pieces. Paper session at the 15th biennial conference of the European Association of Research on Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany.
  • Ohst, A., Glogger, I., Nückles, M., & Renkl, A. (2013, June). Preparing learners with incompatible intuitive knowledge for learning. Paper session at the 6th International Cognitive Load Theory Conference, Toulouse, France.
  • Ohst, A., Glogger, I., Nückles, M., & Renkl, A. (2013, März). Knowledge in Pieces einen Rahmen geben? Ein Ansatz zur Optimierung eines Trainings. Vortrag bei der 1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Kiel, Deutschland.
  • Ohst, A., Glogger, I., Nückles, M., & Renkl, A. (2012, September). Knowledge in Pieces einen Rahmen geben? Ein Ansatz zur Optimierung eines Trainings. Vortrag bei der 77. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Bielefeld, Deutschland.
  • Ostermann, A., & Leuders, T. (2013, Oktober). Fachliche Kompetenzen und Schwierigkeitseinschätzungen als Facette diagnostischer Kompetenz. Vortrag im Arbeitskreis für Psychologie und Mathematikdidaktik der GDM, Rauischholzhausen, Deutschland.
  • Ostermann, A., & Leuders, T (2013, April). Fachliche Kompetenzen und Schwierigkeitseinschätzungen als Facette diagnostischer Kompetenz. Symposiumsbeitrag auf der 1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Kiel, Deutschland.
  • Plöger-Werner, M., Mischo, C., & Wittmann, G. (2013, September). Epistemological beliefs of early childhood teachers and their relationship to professional. Poster session presented at the 15th biennial conference of the European Association of Research on Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany.
  • Plöger-Werner, M., Mischo, C., & Wittmann, G. (2012, September). Epistemologische Überzeugungen von ErzieherInnen zu bereichsspezifischem und bereichsübergreifendem Wissen und ihr Zusammenhang zum pädagogischen Handeln. Posterpräsentation bei der 77. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Bielefeld, Deutschland.
  • Schüssele, B., Stahl, E., & Mikelskis-Seifert, S. (2013, September). Veränderung des Wissenschaftsverständnisses von Lehramtsstudierenden im Rahmen eines "Learning by Design"-Ansatzes. Vortrag bei der Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), München, Germany.
  • Schüssele, B., Stahl, E., & Mikelskis-Seifert, S. (2013, August). Changing pre-service teachers' understanding of science in a "Learning by Design" approach. Poster session presented at the JURE pre-conference of the 15th biennial conference of the European Association of Research on Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany.
  • Schüssele, B., Stahl, E., & Mikelskis-Seifert, S. (2012, Oktober). Veränderung des Wissenschaftsverständnisses von Lehramtsstudierenden im Rahmen eines "Learning by Design"-Ansatzes. Vortrag beim Doktorierenden-Kolloquium der Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), Leuenberg, Schweiz.
  • Schüssele, B., Stahl, E., & Mikelskis-Seifert, S. (2012, September). Veränderung des Wissenschaftsverständnisses von Lehramtsstudierenden im Rahmen eines "Learning by Design"-Ansatzes. Posterpräsentation bei der Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), Hannover, Deutschland.
  • Streiling, S., Hörsch, C., Rieß, W., & Stahl, E. (2013, September). Förderung systemischen Denkens durch Lehrerfortbildung. Vortrag bei der 19. Internationalen Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBiO, Kassel, Deutschland.
  • Teller, J., Barzel, B., Leuders, T., & Wirtz, M. (2013, August). Facilitation of teachers' diagnostic competencies in mathematics. Round table session presented at the JURE pre-conference of the 15th biennial conference of the European Association of Research on Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany.
  • Teller, J., & Barzel, B. (2013, August). Teachers' professional development regarding the diagnosis of functions and graphs. Poster session presented at the 37th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (PME 37), Kiel, Germany.
  • Teller, J., Barzel, B., & Leuders, T. (2013, März). Förderung Diagnostischer Kompetenzen von Lehrerinnen und Lehrern im Bereich Funktionales Denken: Eine unterrichtsbegleitende Fortbildungsreihe. Vortrag bei der 47. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik (GDM), Münster, Deutschland.
  • Wiedmann, M., Kaendler, C., Leuders, T., Rummel, N., & Spada, H. (2013, September). Beobachten und Unterstützen von Schülerinteraktionen. Lassen sich diese Kompetenzen bei angehenden Lehrkräften messen und fördern? Vortrag bei der 14. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie der DGPs (PAEPS), Hildesheim, Deutschland.
  • Wiedmann, M., & Kaendler, C. (2012, August). Modeling teacher competencies for effective collaborative learning in mathematics. Roundtable session presented at the Junior Researchers of the EARLI meeting (JURE), Regensburg, Germany.