Es gibt unterschiedliche Sichtweisen. Wir forschen gemeinsam.

Schedule

Dates of Colloquia and Events

  • 27- 29 September 2011, "Allgemeine Didaktik, Lehr-Lernforschung und Fachdidaktiken im Dialog": interdisciplinary conference of the Subdivision School and Curriculum (Curriculum and Teaching / School Pedagogy) of the German Educational Research Association (DGfE), University of Education Freiburg & Albert-Ludwigs-University Freiburg
    further information...
  • 06 October 2011, Kick-Off Event of the Graduate School Pro|Mat|Nat (talks by Prof. Dr. S. Blömeke, Humboldt University of Berlin, Prof. Dr. F. Lipowsky, University of Kassel)

Archive

22/23 July 2011, ExMNU-Closing Session (University of Education, Freiburg)
further information...

21 July 2011, Colloquium of the Institute of Mathematics Education (University of Education, Freiburg):
Katja Maaß " Primas - Internationale Kooperation und Forschung zur Implementierung von forschendem Lernen in Mathematik und den Naturwissenschaften"

05 July 2011, Colloquium of the Institute of Psychology ( University of Education, Freiburg):
J. Nerb, W. Rieß, A. Vogel, F. Rösch, S. Schwab & J. Bräutigam "Förderung systemischen Denkens und experimenteller Problemlösefähigkeit  im Kontext ökologischer Bildung – Ausgewählte Ergebnisse"

06 July 2011, Colloquium of the Institute of Educational Sciences (Albert-Ludwigs-University, Freiburg):
Anne Allgaier, Kristin Schmidt & Andreas Lachner "Diagnostik selbstregulierten Lernens mittels strukturierter Lerntagebücher im Bachelor und Master der Fakultät für Forst- und Umweltwissenschaften "

29 June 2011, Colloquium of the Institute of Educational Sciences (University of Education, Freiburg):
Anna Laros "Empirische Untersuchungen zu Lernprozessen bei Unternehmensgründungen von Migrantinnen"

30 June 2011, Colloquium of the Institute of Mathematics Education (University of Education, Freiburg):
Carola Bernack "Development of Qualitative and Quantivative Instruments to Measure Beliefs of Pre-service Teachers on Mathematics"

22 June 2011, Colloquium 'Educational and Developmental Psychology' (Institute of Psychology, Albert-Ludwigs-University, Freiburg):
Alexander Renkl " Vorstellung eines kooperativen DFG-Projekts Bielefeld, Uni Freiburg und PH Freiburg (Berthold, Renkl, Rieß, Schmid, & Fries): Förderung von ‘Skill’ und ‘Will’ argumentativen Denkens beim Umgang mit fragilen und konfligierenden Positionen"

08 June 2011, Colloquium of the Institute of Natural Sciences and Technology (NAT-Impulse, University of Education, Freiburg):
Ralf Baumeister (Freiburg Institute of Advanced Studies (FRIAS), Sektion Lebenswissenschaften (LIFENET), Fakultät für Biologie (Bioinformatik und Molekulargenetik) und Fakultät für Medizin (ZBMZ), Universität Freiburg) "Forever young? Methoden und Ergebnisse der molekularen Alternsforschung"

10 June 2011, Colloquium of the Institute for Media in Education (University of Education, Freiburg):
Tatjana Ruf "Metakognitive Unterstützungsangebote in multimedialen Lernsystemen"

27 May 2011, Colloquium of the Institute for Media in Education (University of Education, Freiburg):
Traudel Günnel "Smartphones und Handys in der Schule: medienpädagogische und mediendidaktische Überlegungen"

31 May 2011, Colloquium of the Institute of Psychology (University of Education, Freiburg):
Jana Groß Ophoff "Reflexion und Nutzung des Angebots flächendeckender Vergleichsarbeiten in der Grundschule (Projekt VERA)"

04 May 2011, Colloquium of the Institute of Educational Sciences (University of Education, Freiburg):
Patrick Blumschein "Nettolernzeit - ein Indikator für effizientes Lernen in der Schule?"

02 February 201: First KeBU-Day

Last year researchers of the Albert-Ludwigs-University of Freiburg and the University of Education of Freiburg have joined forces in the competence network KeBU Freiburg (Kompetenzverbund Empirische Bildungs- und Unterrichtsforschung). On 2 February 2011 the First KeBU-Day took place with about 40 guests of both universities. The event was launched by the opening address of Prof. Dr. Ulrich Druwe, Rector of the University of Education, Freiburg. Afterwards Prof. Dr. Tina Seidel (School of Education, TU München) presented the Observe-Study which deals with the issue of the professional perception of processes in the classroom. The questionnaire procedure Observer uses authentic lesson videos to measure the ability to describe, explain, and predict the course of tuition. This ability is an integral part of teacher expertise which should be developed as soon as possible in the course of studies. The measurement of the structure and development of this competency allows to examine the efficiency of different concepts of teacher training. The motivated discussion of the presentation was followed by a poster presention of current research projects.

18 January 2011 (PH, KG VII, Raum 001), Colloquium of the Institute of Psychology (University of Education, Freiburg):
Heike Ehrhardt "Führungskompetenz und Gesundheitsverhalten - Durchführung und erste Ergebnisse einer Online-Befragung bei leitenden PhysiotherapeutInnen"

19 January 2011, Colloquium 'Cognition - Emotion - Communication' (Institute of Psychology, Albert-Ludwigs-University, Freiburg):
Katharina Westermann “Productive or unproductive failure: What type of support is needed when students generate multiple representations in small groups?”

09 December 2010, Colloquium of the Institute of Mathematics Education (University of Education, Freiburg):
Prof. Dr. Tina Seufert "Transformationsprozesse beim Wissenserwerb mit multiplen Repräsentationen im Bereich der Mathematik":

01 December 2010, Lecture at the Institute of Educational Sciences ( Albert-Ludwigs-University, Freiburg):
Albert Logtenberg, Research Institute of Child Development and Education, Faculty of Social and Behavioural Sciences, University of Amsterdam
“The underlying reasoning of student questions in History”:

30 November 2010, Colloquium of the Institute of Psychology (University of Education, Freiburg):
Christa Pötter "Diagnostik von Aufmerksamkeits- und Hyperaktivitätsproblemen im Grundschulalter mit Hilfe des Lehrerbeurteilungsbogens ADH-S-G"

24 November 2010, Colloquium of the Institute of Educational Sciences (Albert-Ludwigs-University, Freiburg):
Katharina Hellmann, Lars Holzäpfel, Timo Leuders, Matthias Nückles: „Wissen, was Schülern schwer fällt – Fähigkeit zur Einschätzung der Schwierigkeit von Mathematikaufgaben in Abhängigkeit von Fachwissen, didaktischem Wissen und fachdidaktischer Erfahrung“

17 November 2010, Lecture at the Institute of Economic Research (Department of Applied Econometrics, Albert-Ludwigs-University, Freiburg):
Dr. Olivier Marie, Maastricht University "Education and Youth Crime: Individual Measures of the Causal Relationship":

15 May 2010, Opening event at the Albert-Ludwigs-University, Freiburg: After greetings by Prof. Dr. Schwengel, prorector for research at the Albert-Ludwigs-University, and Prof. Dr. Ulrich Druwe, Rector of the University of Education, the concept and members of the competence network KeBU Freiburg was presented. The spectrum of empirical research in the field of Education and Teaching was exemplified by the presentations of four projects:

  • Dr. Aderonke Osikominu: Beschäftigungswirkungen von Weiterbildungsmaßnahmen für Arbeitslose.
  • Isabel Braun: Wenn Wissenschaft anders erzählt wird – Schülervorstellungen über die Naturwissenschaften nach dem Lesen unterschiedlicher Textgenres.
  • Andreas Schulz: Ergebnisorientierung als Chance für den Mathematikunterricht? – Innovationsprozesse qualitativ und quantitativ erfassen.
  • Julia Bräutigam: Entwicklung eines Erfassungsinstrumentes für Systemisches Denken.
Deutsche Fassung | Impressum